Capítulo I _ Cinema – Arte

O negro no Brasil a partir do filme BLUESMAN: a construção da identidade através da ‘gramática’ cinematográfica.

Maria João Cortesão
Departamento Artes da Imagem (DAI) da Escola Superior de Media Artes e Design (ESMAD), Politécnico do Porto (P.Porto), Portugal
Sophia Pitanga
Departamento Artes da Imagem (DAI) da Escola Superior de Media Artes e Design (ESMAD), Politécnico do Porto (P.Porto), Portugal
AVANCA | CINEMA 2020
N.º 11 (2020)
Publicado 2020-10-14
PDFHTML

Resumo

The identity of Black people in Brazil in the film BLUESMAN is suggested through several feelings that are expressed througth filmic and metaphorical codes.
This study´s premisse is to decode the feelings we identified – Dream, Pride, and Hope. All them suggested by the use of certain plans, the scenario and/or props, the wardrobe, the body language of characters, as well as the text and the sountrack.
We intend to analize filmic and sign strategies throughout the film, and the way they act in the construction of a people´s brand.

Palavras-chave Identidade, Corpo, Banda Sonora, Cenário, Guarda roupa.
PDF HTML
Creative Commons License

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.

Direitos de Autor (c) 2020 AVANCA | CINEMA